Kenneth Groosman

Aalst heeft een uniek helikopterplatform, op het dak van het OLV Ziekenhuis aan de Moorselbaan.
Ik sprak met de architect, Kenneth Groosman van VK Architects & Engineers en eerste aanspreekpunt van VK Healthcare Design.

VOORAF
Ik leerde Kenneth Groosman kennen in de lente van 2017, tijdens een vrolijke ‘happy hour’ bij Café Vredeplein. Hij kwam er terecht na een bezoek aan het OLV Ziekenhuis, een klant van de groep VK Architects & Engineers.
Als inwijkeling in Aalst, was ik verbaasd te horen dat het OLV ziekenhuis een eigen helikopterplatform of heliport had. En dat niet alleen: dit platform stond niet op een terrein aan de rand van de stad, zoals gebruikelijk. In Aalst, landden de helikopters op het dak van het ziekenhuis, pal in de stad!
Kenneth bedacht dat ik de heliport misschien kon bezoeken en hij hield woord.

De heliport
Onder begeleiding van de hoofdverpleger van de spoeddienst van het OLV werden we op woensdag 6 juni 2018 om 12u. bovenop de heliport toegelaten. We hadden geluk. Woensdag 6 juni 2018 was een mooie, zonnige dag en de heldere lucht maakte het 360° uitzicht over Aalst uniek!

————————————

GESPREK
Kenneth, jij bent geboren in Gent. Wat is jouw eerste kennismaking met Aalst?
Ik was 6 jaar in 1975, toen mijn moeder – als beginnend schrijfster – mijn vader, mij en mijn zus meenam op bezoek naar Aalst. Ze had er een afspraak met een bekende schrijver. We hebben toen Louis Paul Boon ontmoet. Maar heel erg jammer, zelf herinner ik het me niet.

Tussen 2008 en 2010 kwam ik terug naar Aalst. Als architect was ik er elke week voor overleg, opvolging en coördinatie van de werven van het OLV Ziekenhuis op de Moorselbaan. Een team van VK Architects & Engineers werkte er samen met de technische diensten van het ziekenhuis en de artsen aan de bouw van het nieuwe OLV ziekenhuis. Het bouwen van een platform om helicopters bovenop het dak te laten landen, was één van de opdrachten.

Hoe kwamen jullie erbij een helikopterplatform op een dak te bouwen, dat moet een technische en budgettaire uitdaging zijn?
Het ziekenhuis was, omdat het midden in de stad was gelegen, moeilijk bereikbaar voor snelle, medische interventies. Een helicopterplatform in de buurt, zou cruciaal zijn voor het overbrengen van gewonden, snelvervoer van organen etc..
VK Architects bedacht dat een helikopterplatform op het dak van het ziekenhuis, de allerbeste oplossing was.

Zijn er meerdere van die platformen in Vlaanderen/België?
Het platform van Aalst werd het éérste helikopterplatform op het dak van een ziekenhuis in België. Enkele jaren later werd in Leuven op Gasthuisberg een tweede platform gebouwd. In Leuven was dat in de vorm van een rechthoek, in Aalst is het een achthoek.

Hoe bouw je iets van een dergelijke omvang op een dak van een ziekenhuis?
Het gebouw werd door ons ontworpen in functie van het platform dat er bovenop moest komen. In samenwerking met de Amerikaanse leverancier van het heliport, FEC Heliports werd nadien het platform gebouwd. De staalstructuren werden in België gemaakt, de aluminiumprofielen – waar de Amerikanen een patent op hebben – werden verscheept in containers. Een antivries- en blussysteem, verlichting én een valbeveiliging werden geïnstalleerd. Die ‘valbeveiliging’ is heel specifiek. Omdat helikopters enigszins schuin landen en stijgen – tegen de windrichting in – zijn klassieke, rechtopstaande leuningen uiterst gevaarlijk. We creëerden dus een plat en liggend buizensysteem, voorbij de rand van het dak. De achthoek werd beschilderd met de juiste kleuren en aantekeningen: het rode kruis op witte achtergrond (hier is een ziekenhuis!) bovenop. Klaar in 2010.

Wat zijn jullie verdere plannen bij VK Healthcare?
Nieuwe aanbestedingen gebeuren via een ‘wedstrijdformule’. Via dat systeem zijn we nu in bespreking met Mongolië. Men vraagt een uitbreiding van het ziekenhuis in de hoofdstad Ulanbaataar.
Mongolië is een indrukwekkend land: het is groter dan West-Europa, heeft 3 à 4 miljoen inwoners, één grote stad en daarbuiten …..

Dankjewel Kenneth. Zullen we eentje gaan drinken op de markt..?

—————————–

Woensdag 06 juni 2018 om 12u   l  Helikopterplatform OLV ZIEKENHUIS, Moorselbaan.

© VK Architects & Engineers
© Tim Delmoitie